Monday, March 24, 2008

Selepas insiden BN dalam lapan negeri selepas Pilihanraya Umum XII 8 Mac 2008, kini PM Pak Lah berhadapan dengan krisis baru, yang mengundang lembaran baru antara hubungan politik dengan istana. dua negeri melayu mengalami masalah raja2 melayu iaitu perlis dan terengganu

Mula mula ialah Perlis. Pengerusi Perhubungan UMNO Perlis Dato’ Seri Shahidan Kassim yang berjaya mendapat 14 dari 15 DUN yang dipertandingkan, gagal dilantik sebagai MB.


Kemudian Terengganu. Selepas dua minggu PRU 12, MB Terengganu masih lagi belum dilantik dan mengangkat sumpah. Ini kerana pihak istana dikatakan tidak member perkenan kepada Pengerusi Perhubungan UMNO/BN Terengganu Dato’ Seri Idris Jusoh untuk menjadi MB.

Laporan Utusan Malaysia:

Istana mahu Ahmad Said — 23 ADUN berdiri teguh di belakang Idris

Oleh: NOR AZIAH JAAFAR dan WAN RAMLI WAN MUHAMAD

Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) hari ini mengeluarkan kenyataan yang menamakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal, Datuk Ahmad Said, 51, sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru.

Pelantikan tersebut mengetepikan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Idris Jusoh yang mendapat watikah pelantikan sebagai Menteri Besar bagi penggal kedua daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berikutan kemenangan besar pada Pilihan Raya Umum Ke-12, 8 Mac lalu.

Ekoran kenyataan dari Pejabat Sultan Terengganu itu, 23 ADUN Barisan Nasional (BN) menolak pelantikan itu dan berikrar berdiri teguh di belakang kepimpinan Idris.

Mereka juga bertegas tidak akan menghadiri upacara angkat sumpah yang dijadual berlangsung di Istana Tetamu, di sini pukul 8 pagi esok.

Kedudukan pelantikan Menteri Besar Terengganu berbeza dengan pergolakan jawatan yang sama di Perlis kerana Idris mendapat sokongan penuh ADUN BN.

Di Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim hanya disokong oleh lima ADUN manakala sembilan lagi ADUN menyokong Datuk Dr. Md. Isa Sabu pada waktu pergolakan itu. Ini membolehkan Md. Isa dilantik sebagai Menteri Besar.

Kesemua 23 ADUN diketuai ADUN Ajil, Datuk Rosol Wahid pada sidang akhbarnya petang ini, menyatakan sokongan kepada Idris dan tidak akan hadir pada upacara angkat sumpah jika calonnya bukan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri itu.

Rosol yang juga Setiausaha UMNO negeri memberitahu, 23 ADUN BN akan turut membuat undi tidak percaya kepada Menteri Besar Terengganu yang baru sebagai menunjukkan sokongan mereka terhadap Idris.

‘‘Mana-mana calon selain Idris, kami tidak akan terima. Malah ada di kalangan kami yang sanggup meletak jawatan jika beliau tidak dipilih.

‘‘Oleh itu, bersedialah untuk menghadapi kemungkinan pilihan raya sekali lagi,” tegasnya pada sidang akhbar di kediaman rasmi Menteri Besar, Seri Iman di sini hari ini.

Pengumuman mengenai pemilihan Ahmad dihebahkan melalui kenyataan akhbar yang dihantar menerusi faksimile oleh Pengelola Istana Sultan Terengganu, Mohd. Yasim Awang pada pukul 5.36 petang ini.

Kenyataan akhbar itu memberitahu, MPPR dalam melaksanakan fungsi bagi pihak Pemangku Raja memilih untuk melantik Ahmad sebagai Menteri Besar yang baru untuk mengetuai Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Terengganu.

Pelantikan tersebut dibuat mengikut Fasal 14 Perenggan (2) (a) Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu (Bab 2) dan upacara mengangkat sumpah akan diadakan di Kuala Terengganu esok.

Pelantikan Menteri Besar Terengganu menjadi isu apabila upacara mengangkat sumpah jawatan masih tidak diadakan sejak berakhirnya Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 8 Mac lalu.

Majlis tersebut yang sebelum ini dijadualkan berlangsung di Istana Maziah pada 10 Mac lalu ditangguhkan pada saat-saat akhir menjadikan Terengganu yang kekal di bawah Barisan Nasional (BN) merupakan satu-satunya negeri yang belum mempunyai Menteri Besar walaupun selepas dua minggu pilihan raya berakhir.

Dalam pada itu, Rosol berkata, tindakan tidak menghadiri upacara mengangkat sumpah jawatan esok bukan perbuatan menderhaka kepada raja, sebaliknya dilakukan atas alasan untuk mengelakkan perpecahan dalam parti.

Ditanya sama ada tindakan itu hanya untuk kepentingan satu pihak, beliau berkata, ia sebaliknya dilakukan atas kepentingan rakyat yang memilih mereka sebagai wakil.

Rosol berkata, mereka akan menghantar surat sokongan kepada Idris yang ditandatangani oleh 22 ADUN BN kepada MPPR dan Abdullah pagi esok meminta Perdana Menteri mencari penyelesaian masalah itu.

Dalam pada itu, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dalam kenyataannya sebelum ini menjelaskan urusan pelantikan Menteri Besar Terengganu terletak sepenuhnya pada Pemangku Raja dan MPPR negeri itu.

Katanya, Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin sedar tentang peruntukan tersebut yang baginda tidak boleh mencampuri urusan pelantikan Menteri Besar di negeri berkenaan.

Menurut Abdul Gani, berdasarkan kepada Perkara 34 (1) Perlembagaan Persekutuan, Seri Paduka tidak boleh menjalankan fungsi sebagai Raja Negeri Terengganu melainkan sebagai Ketua Agama Islam.

‘‘Sehubungan itu, Yang di-Pertuan Agong tidak mempunyai calon sendiri bagi mengisi jawatan Menteri Besar. Baginda menyedari hakikat bahawa urusan pelantikan Menteri Besar terletak sepenuhnya pada Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja.


‘‘Justeru, baginda tidak mempunyai apa-apa peranan di bawah undang-undang dalam pelantikan tersebut,’’ kata Abdul Gani.

************************************************






22 ADUN UMNO Terengganu telah membantah calon MB Terengganu yang diperkenan pihak istana, iaitu ADUN Kijal Dato’ Ahmad Said dan mereka secara kolektif telah menghantar dua pucuk surat kepada Pemangku Sultan Terengganu.

Episod ini membuka lembaran baru kepada hubungan politik-istana, walaupun Perlembagaan Persekutuan mengariskan jelas bahawa pihak yang mendapat sokongan majoriti sebarang DUN atau Dewan Rakyat berhak dilantik sebagai MB atau Perdana Menteri.

Ini jelas membuktikan bahawa bukan sahaja rakyat sudah ‘tidak yakin’ kepada Kepimpinan, pihak istana juga sudah tidak yakin.

Petang ini, wakil wakil Bahagian UMNO Kelantan, Terengganu dan Pahang akan mengadakan pertemuan dengan PM ‘Flip-Flop’ Abdullah di Seri Perdana.

*Perkembangan terkini, 10.58pm

PM ‘Flip-Flop’ Abdullah menyifatkan krisis perlantikan Dato’ Ahmad Said sebagai MB Terengganu pagi tadi dan perkembangan pasca PRU 12 yang berlaku di Terengganu merupakan “Tidak menurut Perlembagaan”, selepas bertemu wakil wakil Bahagian UMNO Kelantan, Terengganu dan Pahang di Seri Perdana, Putrajaya petang tadi.

Laporan Bernama.com:

23 Mac, 2008 19:39 PM

Pelantikan Ahmad Said Sebagai MB Terengganu Tidak Ikut Perlembagaan, Kata Abdullah

SEPANG, 23 Mac (Bernama) — Pelantikan Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Kijal, Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar Terengganu dilihat sebagai tidak mengikut Perlembagaan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

“Semua Adun yang bilangannya agak besar itu tetap menyokong Datuk Seri Idris Jusoh. Itu satu perkara yang tidak ada perubahan daripada segi sokongan.

“Dengan itu, maka sebarang lantikan yang dibuat terhadap orang lain itu, tidak kena dengan Perlembagaan,” kata Abdullah ketika diminta mengulas mengenai tindakan 22 Adun daripada Barisan Nasional (BN) Terengganu yang membantah pelantikan Ahmad, Ahad.

Terdahulu, Abdullah menyaksikan edisi ke-10 perlumbaan Grand Prix Malaysia di Litar Sepang. Beliau turut menyampaikan piala kejuaraan kepada pelumba Scuderia Ferrari Marlboro, Kimi Raikkonen.

Ahmad, 51, menerima watikah perisytiharan pelantikan sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru daripada Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) yang disampaikan oleh Yang Dipertuanya, Tengku Sri Panglima Raja Tengku Baderulzaman dalam satu upacara tertutup di Istana Tetamu di Kuala Terengganu, Ahad pagi.

Majlis angkat sumpah jawatan Menteri Besar itu bagaimanapun masih belum ditetapkan lagi.

- BERNAMA

*Perkembangan terkini, Isnin 24 Mac 2008 12.25am

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail apabila diminta untuk membuat ulasan mengenai krisis perlantikan MB Terengganu, menegaskan bahawa pihak istana Terengganu, iaitu Pemangku Sultan Terengganu dan Majlis Penasihat Pemangku Raja Terengganu perlu akur kepada peruntukan Perlembangaan Persekutuan dan Undang Undang Tubuh Negeri Terengganu, yang jelas termaktub bahawa perlantikan seseorang MB perlu mendapat sokongan majoriti ADUN negeri itu.

Dalam kes perlantikan ADUN Kijal Dato’ Ahmad Said sebagai MB Terengganu, beliau jelas tidak mendapat sokongan 23 ADUN dan sebaliknya, ADUN UMNO/BN ini memberikan sokongan kepada Mantan MB Terengganu Dato’ Seri Idris Jusoh, yang juga Pengerusi Perhubungan UMNO/BN Terengganu. Dalam perkembangan yang sama, Timbalan Presiden UMNO Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak mengumumkan bahawa majlis Tertinggi UMNO akan bermesyuarat Khamis ini untuk membincangkan permasalahan krisis ini dan tindakan akan diambil.

Dalam kes perlantikan Dato’ Dr. Md. Isa Sabu sebagai MB Perlis minggu lepas, beliau telah mendapat sokongan 9 ADUN dari kesemua 15 ADUN Perlis. Ini dipastikan sendiri secara peribadi oleh Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Almarhum Tuanku Syed Putra Jamalulail, Raja Perlis, yang bertemu kesemua 9 ADUN itu di Istana Siraj, Kuala Lumpur walaupun Pengerusi Perhubungan UMNO/BN Perlis Dato’ Seri Shahidan Kassim mendapat watikah perlantikan parti dari Kepimpinan UMNO/BN.

Jelas krisis perlantikan MB Terengganu ini bertambah rumit dan menunjukan jelas bahawa Kepimpinan PM ‘Flip-Flop’ yang disifatkan ‘lemah’ ini tidak mendapat ‘keyakinan’ dan ‘kepercayaan’ istana (ditafsirkan jelas dengan keengganan istana ‘menerima dan mengiktiraf’ calon MB Terengganu yang dipilih parti yang mendapat majoriti DUN), selain dari mesej jelas rakyat yang ditafsirkan dengan kekalahan BN di 5 + 1 negeri dan prestasi menurun di seluruh Malaysia.

0 Comments:

Post a Comment